یاران خراسانی

یاران خراسانی

من محرم راز دل طوفانی خویشم
یاران خراسانی

یاران خراسانی

من محرم راز دل طوفانی خویشم

سال ۱۳۹۲.

  سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی مبارک باد

کار فرهنگی

 کار فرهنگی .

مقام معظم رهبری امام خامنه ای ( حفظه الله ) :

  کار فرهنگی همان چیزی است 

  که  حاضرم جانم را فدایش کنم . 

اقتصاد مقاومتی ( ۲ ) نامه ی تاریخی علما از حمایت کالای ایرانی.

در این اعلامیه 5 ماده ای  که در روزنامه حبل المتین کلکته،  سال ۱۴، ش۲،۱۹جمادی الثانی ۱۳۲۴ منتشر شده، آمده است:
 این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهما امکن بعد ذلک تخلف ننماییم، که فعلا ۵فقره‌است:
  

 اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم. 


ثانیا: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند. 


 ثالثا: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوخ غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن. 


 رابعا: مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد یک پلو و یک خورش و یک افشره. اگر زاید بر این کسی تکلف دهد، ماها را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش مهمانی می‌نماییم. هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود. 


 خامسا: وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم زیرا که آیات باهره:«إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» «وَلا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه» و حدیث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری، به‌نظر توهین و خفت می‌نگریم.
 

اسامی امضا کنندگان : حجت اللاسلام  آقا نجفی اصفهانی دام ظلله العالی، حاج آقا نورالله ، الاحقر حسین بن جعفر الفشارکی ، آیت الله ابوالقاسم دهکردی، شیخ مرتضی ریزی، میرزا محمدتقی مدرس، سیدمحمدباقر بروجردی، میرزا محمد مهدی جویباره‌ای، میرزا ابوالقاسم زنجانی، آقامحمدجواد قزوینی ، رکن‌الملک شیرازی .
 

 

خاطره ی زیبای مقام معظم رهبری از نماز .

مقام معظم رهبری امام خامنه ای ( حفظه الله )  فرموده اند که :  

در زمان طاغوت در حال مسافرت با قطار بودیم هنگام نماز صبح فرا رسید اما قطار توقف نکرد و من اگر صبر می کردم تا توقف کامل قطار نماز قضا می شد به همین دلیل از قطار بیرون پریدم و نماز صبح را خواندم.

منبع : نرم افزار آموزشی شجره ی طیبه ی صالحین سپاه . نوجوان 2 نکته تربیتی .

اقتصاد مقاومتی .

  

ملزمات اقتصاد مقاومتی از نگاه  مقام معظم رهبری امام خامنه ای  

( حفظه الله ) : 

1-      مدیریت مصرف :

به تعبیر ایشان ؛ مدیریت مصرف ، یک جهاد است .  

2-      استفاده کردن حداکثری از کالاهای داخلی .

و هر کالایی که صرفا خارجی و گران قیمت باشد ، دلیلی بر مرغوبیتش نیست . 

3-      نگرش قرآنی :

خداوند تبارک و تعالی  در سوره ی مبارکه ی نساء آیه شریفه ی 5 – 6  می فرماید : 

(( و لا توتوا السفهاء اموالکم التی  جعل الله لکم قیاما ... فان آنستم منهم رشدا ...)) 

یعنی ؛ و اموالی که خداوند آن را وسیله ی قوام زندگی شما قرار داده است در اختیار سفیهان قرار ندهید...و شرط تحویل مال به آنان رشد اقتصادی آنان است ....)) 

انس بگیرید تا بفهمید .

 


توجه مقام معظم رهبری امام خامنه ای ( حفظه الله ) به گسترش قرآن :


1- ایشان در تاریخ 31-06-1370 خطاب به حوزویان فرموده اند : 


(( انزوای قرآن در حوزه های علمیه به ما تنگ نظری خواهد داد . ))


2- ایشان در تاریخ 20-07-1368 فرموده اند :


(( واقعیت تلخ این است که قرآن هنوز در جامعه ی ما ، یک امر عمومی نشده است . همه به قرآن عشق می ورزند و احترام می کنند ؛ اما عده ی کمی همواره آن را تلاوت و عده ی کمتری در آن تدبر می کنند . ))


3- ایشان در تاریخ 3-11-1370 فرموده اند :


(( در دوران طاغوت ، من در مشهد جلسات تفسیر و درس قرآن داشتم ؛ به جوانانی که می آمدند می گفتم که هر کدام از شماها یک نسخه ی قرآن را در جیب بغلتان داشته باشید ؛ اگر در جایی منتظر کاری می ایستید و فراغتی پیدا می کنید - یک دقیقه ، دو دقیقه ، پنج دقیقه ، نیم ساعت - قرآن را باز کنید و به تلاوت آن مشغول شوید ، تا با این کتاب انس پیدا کنید .


تعدادی که این طور عمل کرده بودند ، هر چند بسیار اندک بودند ، لکن احساس می کردم که اینها با اینکه غالبا عربی نمی دانستند ، از لحاظ فهم معارف اسلامی ، از دیگران برجسته تر بودند و به طور ممتازی با آنها تفاوت داشتند . ))




تجربه ای ناب از امام خامنه ای(حفظه الله)

  چهار صفت :


مقام معظم رهبری امام خامنه ای(حفظه الله)  می فرمایند :


هرکس  چهار صفت را از خود دورکند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‏ اندرکاران و رؤسای جامعه، هیچ‏گاه حادثه و واقعه ناخوشایندى، متوجه او نخواهدشد:


1- عجله، بدون تأنّى و دقت، تصمیم‏گیرى کند یا کارى را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است).
2- لجاجت، یکى از مسائل خطرناک و بلاهاى دامن‏گیر، اصرار و پافشارى ناحق، در مسأله‏اى است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعى اتخاذ کرده حاضر نیست عقب ‏نشینى کند و لو خلاف آن ثابت شود.
3- مغرورشدن و خودشگفتى، که انسان نقص‏ها و ضعف‏هاى خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد.
4- کاهلى و سستى، کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن.


بنده، در اثر تجربیاتى که در سالهاى متمادى پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن على (علیه السلام) واقعاً حکمت تمامى است و همه ضرر و زیان‏هایى که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد.


من مواعظ علی «علیه السلام»:

من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی.(تحف العقول صفحه222)


http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=8   


سوال قرآنی (1) : بیشتر مردم نمی فهمند !!!


سوال قرآنی از محضر امام خامنه ای(حفظه الله):



سوال : اینکه فرمودید توده‌ی مردم مسائل را به خوبی می‌فهمند، در این رابطه آیاتی مانند اکثر الناس لایعلمون و اکثر الناس لا یعقلون، یعنی بیشتر مردم نمی‌دانند و بیشتر مردم نمی‌فهمند را چگونه معنی می‌فرمائید؟



امام خامنه ای ( حفظه الله ) در جواب فرموده اند : 


در پاسخ باید عرض کنم که: 


عبارت دوم یعنی اکثرالناس لایعقلون اصلاً در قرآن چنین چیزی نیست لکن عبارت: اکثرهم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمی‌فهمند داریم، ولذا فرق است بین اکثرالناس لا یعقلون و اکثر هم لا یعقلون، وقتی ما بگوئیم اکثرالناس لایعقلون، یک قضاوتی است که چند میلیارد انسان را شامل می‌شود و چنین قضاوتی در قرآن نیست. چگونه بیشتر مردم نمی‌فهمند؟ و حال اینکه همه‌ی مردم تقریباً می‌فهمند.


اما اگر گفتیم: اکثر هم لا یعقلون، یعنی بیشتر آنان نمی‌فهمند، این ضمیر «هم» بر می‌گردد به آن تعبیر و جمله‌ی ماقبلش که غالباً مربوط به کفار است. مثلاً فرض کنید اگر گفته می‌شود آیات الهی اینگونه است و خدا مثلاً چنین قدرتی دارد، ولکن، اکثرهم لایعقلون: بیشتر آنها نمی‌فهمند. این برمی‌گردد به منکرین چون اگر منکرین می‌فهمیدند منکر نمی‌شدند، ولذا بیشتر منکرین آن حقیقتی را که به آنها ارائه شده این را نفهمیدند و الان هم می‌شود گفت: وقتی ما حقیقت را بر یک گروهی عرضه می‌کنیم، می‌بینیم آنها انکار می‌کنند


و همانطور که در آیه قبل انکارشان ذکر شده، باید بگوئیم که بیشتر آنها نمی‌فهمند و در عین حال انکار می‌کنند. پس علت انکار بیشتر مردم نفهمیدن است.


وقتی شما یک حقیقتی را بر گروهی از مردم عرضه بکنید اگر قبول کردند معلوم است که می‌فهمند، و اگر انکار کردند، این انکار آنها حاکی از این است که بیشتر آنها حقیقت را درک نکردند و یک عده‌ی اقلیتی هم هستند که حقیقت را درک کرده‌اند لکن از روی عناد قبول نکردند، یک چنین تعبیری در قرآن وجود دارد، اما این، خیلی فرق دارد با اینکه ما بگوئیم اکثر مردم دنیا اصلاً نمی‌فهمند! چه چیزی را نمی‌فهمند؟


این نمی‌فهمند یک چیز مطلقی است، مثل اینست که بگوییم اصلاً دارای فهم نیستند و این غلط است. پس این تعبیر «اکثر الناس لایعقلون، در قرآن نیست، اما اکثرالناس لایعلمون یعنی بیشتر انسانها نمی‌دانند هست آنهم بطور مطلق که گفته باشد اکثر انسانها نمی‌دانند عینی هیچ چیز را نمی‌دانند چنین چیزی نداریم، باز هم قرآن چند آیه را من یادداشت کردم: قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء ویقدر (سبأ - 36): بگو بتحقیق این خدای من است، که روزی انسانها را باز می‌کند و بسته می‌کند و این یک حقیقتی است که خدای متعال روزی را برای بعضی گشاده و برای بعضی تنگ می‌کند،


بعد دنبالش می‌گوید: ولکن اکثر الناس لا یعلمون: اما بیشتر مردم این حقیقت را نمی‌دانند، و حقیقت هم همین است که بیشتر مردم نمی‌دانند که ملاک روزی و سررشته‌ی روزی دست خداست و خداست که روزی رابرای انسانها باز می‌کند و می‌بندند، اما کیفیت آن چگونه است؟ یک تعبیری دارد که حالا نمی‌خواهیم وارد این مقوله بشویم،


لکن این حقیقت که سررشته‌ی روزی انسانها به دست خداست و تقدیرات الهی در آن تأثیر دارد، این را بیشتر مردم نمی‌دانند، نه اینکه هیچ چیز را نمی دانند.


http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=7